Het atelier van kunstenares Milena Anna Bouma is een beetje chaotisch. Maar er is dan ook zoveel dat haar inspireert: van brood tot kleien auto's.
In onze nieuwe serie ‘Het atelier van’ krijgen we een inkijkje in de ateliers van kunstenaars die werk maken voor Tweetakt 2021. Voor deze eerste aflevering gooide kunstenares Milena Anna Bouma digitaal de deuren voor ons open. Dat blijken deuren te zijn van een oude kleuterschool. De vroegere gymzaal van die school is nu namelijk haar atelier. Milena maakt kleurrijke installaties, waarvoor ze allerlei verschillende technieken en materialen gebruikt: van hout en keramiek tot tandpasta.
‘Mijn atelier is misschien inderdaad een beetje chaotisch. Ik ben met veel dingen tegelijk bezig en er is van alles dat mij inspireert. Ik kan normale spullen heel mooi vinden. Soms denk ik opeens: Wow, vet mooie kabel. Misschien is dat iets dat je op de kunstacademie leert, om alles met aandacht te bekijken. Maar ik denk dat het ook is iets is dat ik altijd, in meer of mindere mate, heb gehad.’
‘De schoenen die op de grond liggen zijn voor een tentoonstelling. Ik ga ze transformeren en dan in vitrines zetten. Ik werk meestal met alledaagse spullen. Iedereen herkent ze en daardoor werkt het meteen ontregelend als je ze uit hun context haalt. Het lijkt niet meer op wat het is en daardoor raken mensen in verwarring. Ik wil dat mijn werk verrassend is. Dat je denkt: huh, wat is hier aan de hand? Als een kunstwerk je een ongemakkelijk gevoel geeft, vergeet je het niet snel meer. Ik hoop dat mijn werk bijblijft en dat mensen er meer oog voor detail door krijgen.’
‘Tandpasta is een goed voorbeeld van hoe mooi normale dingen kunnen zijn. Die drie kleuren! En dat het precies zo in die tube zit dat het er zo perfect uitkomt! Dat vind ik heel sick, dat iemand daar echt over na heeft gedacht. Ik heb dan ook veel met tandpasta gewerkt, ik maakte er bijvoorbeeld een hond van. Later hoorde ik van iemand dat hij tijdens het tandenpoetsen nu steeds aan mij en aan die hond moet denken. Dat is wat ik wil, dat mensen naar een tandpastatube kijken en dan denken: oh, ja. Dat we wat beter gaan kijken naar de dingen om ons heen. Normaal leven we te veel in een staat waarin we accepteren dat alles is zoals het is.’
‘Die croissants, daar ben ik een jaar geleden mee begonnen, toen iedereen massaal brood ging bakken. Ik kwam voor de eerste lockdown terug uit China en had geen atelier en geen huis. Ik zat bij mijn moeder en dacht: wat ga ik nu doen? Toen ben ik ook maar brood gaan bakken, maar dan van keramiek. Ik had tijdens de eerste lockdown het gevoel dat mensen zich met elkaar verbonden voelden door hetzelfde te doen en dat te delen. Ik vond dat een interessant fenomeen en wilde het vereeuwigen. En ik ben gewoon niet meer opgehouden. Ik ben nog steeds bezig, ik maak elke week een croissant. Iets maken van keramiek duurt langer dan iets maken van de materialen waar ik meestal mee werk. Zo’n croissant duurt wel drie uur en dan moet je het nog drogen en bakken en glazuren. Onderhand werkt het mediterend.’
‘Eigenlijk is die muur boven mijn bureau een soort onderzoeksarchief van dingen die ik interessant vind, van foto’s tot memes. De samenstelling verandert constant, ik print steeds weer nieuwe dingen uit en haal oude dingen weg. Zo herinner ik mezelf aan waar ik mee bezig ben en waar ik aan wil werken. Soms werken die afbeeldingen heel direct door in mijn werk. Dan heb ik bijvoorbeeld een schoen van kaas gezien, vind ik dat een fantastisch idee en gebruik ik dat als inspiratie voor iets waar ik mee bezig ben. Maar soms neem ik alleen een sfeer over, of een kleurencombinatie.’
‘Op dit moment hangen er foto’s van auto’s boven mijn bureau. Ik ontdekte dat auto’s met de hand worden gesculptuurd voor ze gemaakt worden. Dat vond ik bijzonder, dat mensen de buitenkant en het interieur van een auto heel precies met de hand aan het maken zijn. Het resultaat, die perfecte auto’s van klei, vind ik cool. Je ziet iets dat je herkent, maar het is anders dan normaal, in dit geval heel fragiel. Dat gevoel, die verwarring, wil ik ook overbrengen op de mensen die mijn werk zien.’
Tijdens Tweetakt 2021 zie je nieuw werk van Milena Anna Bouma op Fort Ruigenhoek. Je leest hier van welke andere kunstenaars je werk kunt verwachten en hier welke kunstwerken er op vorige edities van Tweetakt te zien waren.