14 juni t/m 30 juni 2024

dinsdag 08 maart 2022

Fenomenale vrouwen in de hoofdrol

In deze drie voorstellingen over en door fenomenale vrouwen wordt het patriarchaat ondermijnd.

In deze drie voorstellingen over, gemaakt en geïnspireerd door fenomenale vrouwen worden complexe vraagstukken onderzocht. Hoe gaan we om met vrouwen die we op een voetstuk plaatsen? Wat doet migratie met vrouwen? En hoeveel ruimte kan je als vrouw in onze maatschappij innemen?

Cover Up: Hoe gaan we om met vrouwelijke popiconen?

I’m so sick of running as fast as I can
Wondering if I’d get there quicker
If I was a man
And I’m so sick of them coming at me again
‘Cause if I was a man
Then I’d be the man

 

In het nummer The Man kaart popidool Taylor Swift het seksisme aan waar ze als beroemde zangeres constant mee te maken krijgt. Waar haar mannelijke collega’s stoer worden gevonden als ze veel daten, is zij een slet. Waar het succes van haar mannelijke collega’s wordt toegeschreven aan talent, wordt dat van haar constant toegeschreven aan haar uiterlijk.

Vrouwelijke idolen worden op een voetstuk geplaatst, maar ook genadeloos aan kritiek onderworpen. Theatergezelschap BRONKS onderzoekt de complexe relatie die we met vrouwelijke popidolen hebben in een voorstelling over hun eigen grote idool: Kate Bush. Bush brak op haar negentiende door met de hit Wuthering Heights. Ze trapte deuren in die in haar tijd vaak gesloten bleven. Zo zong ze als vrouw ongegeneerd over seksuele overgave en verlangen en zag ze gender als iets dat fluïde is. Ook was het bestaan van verschillende seksuele geaardheden vanzelfsprekend in haar nummers, terwijl homoseksualiteit voor veel andere popartiesten een taboe was, of alleen als worsteling werd gepresenteerd.

Bush bouwde een enorme, toegewijde fanschare op: zo bestaat er een speciale dag, The Most Wuthering Heights Day Ever, waarop fans haar beroemdste muziekvideo in grote groepen naspelen. Helaas ontsnapt ook zij niet aan seksistische haat. Als je ‘Kate Bush hate’ intypt op Google, gaan de meest gelezen artikelen niet over haar muziek, maar over dat ze eruit ziet als ‘an epileptic amateur dinner theatre player having a seizure in every video’.

In Cover Up onderzoekt BRONKS hoe we omgaan met de vrouwelijke popsterren die we op een voetstuk plaatsen. Een Kate-Bush-coverband repeteert in de voorstelling voor hun jaarlijkse show ter ere van hun muzikale heldin. De leden vinden elkaar in hun onvoorwaardelijke liefde voor Kate. Maar hoe meer de repetities vorderen, hoe meer hun fandom uit de hand loopt en hoe meer ze hun grip op de realiteit verliezen.

Cover Up speelt op vrijdag 8 juli op Tweetakt.
>> meer informatie en kaartverkoop

Phenomenal Woman: Wat doet migratie met vrouwen?

It’s the fire in my eyes,   
And the flash of my teeth,   
The swing in my waist,   
And the joy in my feet.   
I’m a woman
Phenomenally.
Phenomenal woman,
That’s me.

In een van haar beroemdste gedichten zet schrijfster, activiste en hoogleraar Maya Angelou uiteen wat haar een ‘fenomenale’ vrouw maakt. Niet het feit dat ze voldoet aan conventionele schoonheidsidealen, dat maakt ze meteen aan het begin van het gedicht duidelijk met de regel ‘I’m not cute or built to suit a fashion model’s size’. Maar dat ze er niet zo uitziet, doet niets af aan haar kracht. Die ligt namelijk in het feit dat ze zelfverzekerd is, weet wie ze is en dat durft uit te dragen. Je bent fenomenaal als je verder kijkt dan stereotypes en vastgeroeste ideeën en het begrip schoonheid zelf opnieuw definieert.

Jaouad Alloul, Nyiragasigwa Hens, Sumnima Setling en Hind Eljadid vernoemden hun voorstelling Phenomenal Woman naar dit gedicht. In de voorstelling rekenen drie vrouwen af met hun verleden. Een Rwandese, een Marokkaanse en een Tibetaanse vrouw voeren elk hun eigen gevecht, maar hebben wel dezelfde vragen: Wat doet migratie met vrouwen? Welke dingen dragen ze generaties later nog met zich mee? Wat houd je vast en wat laat je los? Welke botsingen brengen die keuzes met zich mee?

En in hun gevecht hebben de drie vrouwen één ding gemeen: ze verzetten zich tegen de vooroordelen die mensen over hen hebben en kiezen er, net als Angelou, voor om het heft in eigen handen te nemen, hun eigen verhaal te vertellen en zelf te beslissen wie ze zijn en wat hen fenomenaal maakt.

Phenomenal Woman speelt deze zomer op Tweetakt. De kaartverkoop gaat binnenkort van start.

 

Qandy: Hoeveel ruimte kun als vrouw in onze maatschappij innemen?

Als je Stanislavski kunt zeggen, kun je Quiah zeggen.

In een interview vertelt actrice Quiah Shilue hoe haar meester in groep 2 reageerde toen ze vertelde dat ze Quiah heet: door te vragen of ze niet ook nog een andere, makkelijkere naam heeft. Beduusd stelde ze Esther voor, en vervolgens werd ze tot het eind van de middelbare school door iedereen met Esther aangesproken. Pas toen ze ging studeren, en opnieuw kon beginnen op een plek waar niemand haar kende, voelde ze de ruimte aan te geven dat ze met haar echte voornaam aangesproken wilde worden.

Er wordt vaak van vrouwen, en al helemaal van zwarte vrouwen en van vrouwen van kleur, verwacht dat ze zo niet ‘moeilijk’ doen, zo min mogelijk ruimte opeisen en beleefd reageren op racistisch en seksistisch gedrag of dat zelfs accepteren. De voorbeelden van vrouwen die wel ‘moeilijk’ doen en ruimte innemen en vervolgens worden weggezet als ‘bazig’, ‘emotioneel’, ‘bitchy’ of ‘gestoord’ zijn eindeloos.

Qandy, het alter ego dat Shilue tijdens haar studie aan de HKU creëerde, trekt zich daar allemaal niets van aan. Deze bloedeerlijke Rap Queen met een hoge ‘I don’t give a f***-factor’ en ‘een mond groter dan Rihanna’s voorhoofd’ zegt altijd wat ze denkt, het liefst voor een groot publiek. Qandy is vooruitstrevend en strijdt voor een wereld waarin ze gehoord en gezien wordt. Helaas zijn er ook in dit universum nog mannen die dat allemaal maar wat veel vinden. In de voorstelling Qandy vs John ontmoeten Qandy en John elkaar. De twee personages met totaal verschillende denkwijzen raken verzeild in een gesprek met een onverwachte uitkomst.

Qandy vs John speelt op deze zomer op Tweetakt. De kaartverkoop gaat binnenkort van start.

Wil je meer lezen over fenomenale vrouwen in het theater? In dit stuk lees je wat wij van theatervoorstellingen leerden over het feminisme.

onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in en blijf op de hoogte van de laatste festivalnieuwtjes.

icon_arrow-back icon_arrow-prev icon_arrow-right icon_laicos-bf icon_laicos-gi icon_laicos-tt icon_laicos-ty spacer_wiggle-red icon_play