In dansproductie followfollow tonen elf jongeren een generatie die leeft op sociale media. Herkennen de spelers zich in het beeld dat de voorstelling van hun generatie schetst? 'Ik heb vijf Instagramaccounts, voor elk deel van mijn persoonlijkheid één.'
Dansproductie followfollow, uitgevoerd door elf jongeren tussen de 13 en 21 jaar, gaat over volgen en gevolgd worden. Het thema ‘volgen’ is in tijden van Tik-Tok-challenges en influencers onlosmakelijk verbonden met sociale media. Daar gaat de voorstelling dan ook niet aan voorbij. De spelers geven elkaar hartjes en duimpjes, doen TikTok-dansjes tot ze erbij neer vallen en verlichten het toneel met hun telefoonschermen. Volgens NRC geeft de voorstelling ‘een beeld van de jongeren van nu, vergroeid met hun telefoon en half levend op sociale media.’ Maar herkennen de jongeren uit followfollow zich zelf eigenlijk in dat beeld? Wat voor rol spelen sociale media in hun levens? Wij gingen erover in gesprek met drie spelers.
Actief op Instagram en Snapchat
‘Ik vind het leuk dat er in de voorstelling soms van alles tegelijk gebeurt. Je kan dan niet alles zien, je moet kiezen wie je volgt. En dat is precies waar wij in de voorstelling steeds mee bezig zijn: wie we moeten volgen. Op de middelbare school was ik daar ook mee bezig. Je wordt daar raar aangekeken als je andere kleding aan hebt dan de rest, dus ik deed mijn best om niet op te vallen. De meeste foto’s die op mijn Instagrampagina staan, zijn van mij voor ik naar de kunstacademie ging. Ze geven geen goed beeld van wie ik nu ben en wat voor kleding ik nu draag. Want nu ik op de kunstschool zit, kan ik wel mezelf zijn.
Laatst deden ik en mijn beste vriend samen een make-over, we deden jurken aan en make-up op en maakten foto’s van elkaar. Vroeger zou ik die niet online hebben durven plaatsen, maar nu doe ik dat wel. Ik denk niet meer na over wat andere mensen van de foto’s vinden. Ik laat eindelijk zien wie ik ben.’
Actief op Instagram, Facebook en TikTok
‘Ik heb vijf accounts op Instagram. Ik heb er een over mijn danscarrière, een over mijn acteercarrière en een over de muziek en verhalen die ik schrijf. Daarnaast heb ik nog een influencerkanaal en een persoonlijk kanaal. Voor alle verschillende kanten van mijn persoonlijkheid heb ik een account, alle vijf samen laten ze precies zien wie ik ben. Ik zit eigenlijk altijd op Instagram. Ik plaats alles wat ik doe, zie en inspirerend vind.
In de voorstelling zit een scène waarin we in een rij staan. Een van ons wordt getackeld door iemand die achter hem staat. Hij is verdrietig en verward, hij kan niet zien wie het heeft gedaan. Die scène laat zien dat sociale media niet altijd leuk zijn. Anonimiteit haalt in sommige mensen het slechtste naar boven. Een vriend van mij is dik en hij wordt op Instagram vaak door anonieme accounts gebodyshamed. Daar word ik boos van. We moeten elkaar online juist accepteren.’
Actief op Instagram en TikTok
‘Ik vind het soms moeilijk om te weten wat waar is op sociale media. Nu met de oorlog in Oekraïne zie ik steeds nieuws voorbijkomen, maar niet alles is waar. Ik ben bang dat ik iets geloof, dat ik het op school vertel en dat het dan nep is. Als ik het niet zeker weet, vraag ik het aan mijn ouders. Wat wel leuk is, is dat je online mensen kan ontmoeten met dezelfde interesses. Mijn vriendinnen dansen niet, maar op Instagram ontdekte ik dat de dochter van een vriendin van mijn moeder ook op ballet heeft gezeten. Nu volgen we elkaar en chatten we soms.
Mijn favoriete moment in de voorstelling is het einde. Het is dan donker op het toneel en we dansen met alleen de lichten van onze telefoons. Voor mij betekent dat dat je alleen bepaalde dingen ziet op sociale media, maar niet alles. Op sociale media ben ik nooit serieus. In het echte leven ook niet vaak, maar soms toch wel een beetje.’
followfollow speelt op vrijdag 1 en zaterdag 2 juli op Tweetakt.
Met jouw bijdrage houden we Tweetakt toegankelijk voor iedereen.