TO DA BONE

(LA)HORDE

Stadsschouwburg, Douwe Egberts Zaal

Intense dansvoorstelling over jumpstyle, jeugdcultuur en moderne vormen van online rebellie.

Koop kaarten
Koop passe-partout

TO DA BONE is een eerbetoon aan de jumpstyle, een dansstijl uit de jaren negentig: springen en hakken op technofeesten. Maar de illegale hardcore-raves werden door de autoriteiten de kop ingedrukt en de community verplaatste zich naar YouTube. Jumpers posten daar video’s van zichzelf, dansend in hun eentje. De makers van (LA)HORDE vonden hun dansers dan ook op internet. Twaalf autodidacten met een eigen stijl, uit alle uithoeken van de wereld, van Canada tot Oekraïne met miljoenen volgers op YouTube. Met de voorstelling TO DA BONE staan ze voor het eerst op het podium.

TO DA BONE is hardcore “ballet” in trainingspak en op piepende gympen. Ook (en misschien wel vooral) voor niet ingewijden in de technoscene. TO DA BONE verschilt nogal van de dansjes op YouTube, die duren meestal 25 seconden waarna de afgematte danser moet bijkomen. Nu dansen ze scenes van tien uitputtende minuten op het podium. En naast solo’s zijn er ook duetten en groeps-choreografieën. Andere koek dus.

“Elf jumpstylers stuiteren aanstekelijk over het podium in TO DA BONE. Strak in het gelid en solistisch brengt (LA)HORDE een dansstijl naar het theater die de laatste jaren alleen nog maar bestond op internet.” – Parool

“Ontwapende hommage aan de jumpstyle, en aan deze twaalf beoefenaars” Theaterkrant

“Jumpstyle, de meedogenloze dans van het web, zet het theater in vuur en vlam.” – Télérama

Het jonge Franse kunstenaarscollectief (LA)HORDE, opgericht door Marine Brutti, Jonathan Debrouwer en Arthur Harel, maakt multimedia installaties, films en dansvoorstellingen. De makers laten zich op sociale media inspireren door nieuwe fenomenen en ze brengen die naar de theaters: ‘post-internet dans’ noemen ze dat. Een paar jaar geleden stuitten ze op het filmpje: Hakke en zage for kids, over kinderen die in Zaandam aan het raven zijn. Dit filmpje en andere gabber en jumpstyle tutorials gebruikten ze voor een performance met professionals. Maar ze misten iets. Tot ze op internet échte jumpstylers vonden, deze einzelgängers brachten ze samen in TO DA BONE.

Regie: (LA)HORDE – Marine Brutti, Jonathan Debrouwer en Arthur Harel
Decor: Marine Brutti, Jonathan Debrouwer, Arthur Harel en Claire Dereeper
Geluidsconcept: Aamourocean
Lichtontwerp: Patrick Riou
Regie- en lichtassistentie: Claire Dereeper
Kostuums: Lily Sato
Dramaturgie: Jean Christophe Lanquetin
Repetitie en regie geluid: Céline Signoret
Performers: Valentin Basset aka Bassardo, Magali Casters, Mathieu Douay aka Magii’x, Camille Dubé Bouchard aka Dubz, László Holoda aka Leslee, Thomas Hongre aka ToPa, Pawel Nowicki aka Pafcio, Kevin Martinelli aka MrCovin, Bartlomej Paruszewski aka Bartox, Viktor Pershko aka Belir, Nick Reisinger aka Neon, Edgar Scassa aka Edx, Andrii Shkapoid aka Shkap, Radek Sobierajski aka Radnaro, Damian Kamil Szczegielniak aka Leito en Michal Adam Zybura aka Zyto
Productie: Clémence Sormani

Coproductie: Charleroi danse, Théâtre de la Ville de Paris, MAC – Maison des Arts de Créteil, le manège – scène nationale de Reims, Teatro Municipal do Porto, POLE- SUD – CDC Strasbourg, La Gaîté Lyrique, Fondation BNP Paribas, DICRéAM – Dispositif pour la création artistique multimédia et numérique, Spedidam en Institut français – Convention Ville de Paris

Ondersteuning: Mairie de Paris, SACD – Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Cité internationale des Arts, Liberté Living-Lab, CCN2 – Centre chorégraphique national de Grenoble en DGCA – Direction générale de la création artistique. Residenties: Charleroi danse, MAC – Maison des Arts de Créteil, Teatro Municipal do Porto, le manège – scène nationale de Reims en CCN2 – Centre chorégraphique national de Grenoble

Teaser TO DA BONE

Selecteer kaartje

7 april20.30 - 21.25

Prijzen

  • €16,- Volwassenen
  • €10,- Tot 18 jaar
  • €10,- Student
  • €10,- CJP
  • €10,- U-pas
  • Toegankelijkheid

  • rolstoelvriendelijk
  • vooral visueel
  • Koop passe-partout