Over jezelf herkennen in een ander en wat er daarna gebeurt
Louis Janssens en Willem de Wolf leerden elkaar kennen toen Willem als docent op de toneelschool Louis zijn klas binnen zag komen en even dacht zichzelf te zien als student van 35 jaar geleden. Hij zag dezelfde gretigheid, dezelfde ambitie, dezelfde in bravoure verpakte onzekerheid. Zelfs die hele slungelachtige gestalte met suggestieve haarlok die nonchalant over het voorhoofd hing, was, met wat tegenlicht, bijna Willem. Andersom herkende Louis zich ook in Willem. Als iets dat je zou kunnen worden, ook al wil je het misschien niet. Als zogenaamd volwassen, ervaren, met in gelatenheid verpakte onzekerheid. Wat zie je eigenlijk, als je jezelf in de ander ziet? Is jezelf in de ander herkennen de basis waarop en waarmee je leert?
Analoog wordt een intergenerationele voorstelling waarin wordt gezongen en gesproken over de kindertijd, over moeders en over zoekende ontwrichtende liefdes. Een partituur over afgelegde en gewenste leerprocessen. Over vroeger en later maar ook over hoe jezelf als jonge – of oudere – mens te positioneren binnen de wereld. Een voorstelling als een grote open vlakte waarop Willem met muziek, tekst en beeld terugblikt en vooruitkijkt en Louis vooruitblikt en terugkijkt. En ergens in dit kluwen van blikrichtingen kijken ze elkaar op een gegeven moment natuurlijk aan.
“Analoog is een ontwapenend, klein, fijn stuk over levens, liefdes en theater maken.” – Theaterkrant
“Terugblikken en vooruitkijken ontmoeten elkaar in dit schitterende woordenspel en spiegelpaleis” – de Volkskrant ★★★★★
Over de makers
Louis Janssens studeerde in 2018 af aan de richting Drama, KASK Gent. Van 2012 tot 2022 vormde hij samen met Ferre Marnef het tweekoppig collectief Desnor. Ze maakten o.a. Ideale Plaats (2013), #BOS (2014), Galileo (2017) en Toverberg (2019). Naast zijn werk met Ferre binnen Desnor maakte hij ook verschillende soloprojecten, waaronder Serenade, die op Tweetakt 2022 te zien was.
Willem de Wolf studeerde in 1985 af aan de Amsterdamse Toneelschool en is toneelschrijver, maker en speler. Willem schreef o.a. voor Dood Paard, mugmetdegoudentand en Maatschappij Discordia. Zijn teksten Krenz, de gedoodverfde opvolger en ForsterHuberHeyne werden genomineerd voor de Taalunie Toneelschrijfprijs. Sinds 2021 is hij vast lid bij DE HOE.
Voorstellingscredits Van en met: Louis Janssens & Willem de Wolf
Techniek, licht & soundtrack Shane Van Laer
Choreografisch advies Femke Gyselinck
Kostuums Cecile Taylor
Productie DE HOE
Coproductie Het Laatste Bedrijf
Met dank aan Ferre Marnef, Simon Baetens, Peter Seynaeve, Mitch Van Landeghem & Carine van Bruggen
Deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid
Foto’s: Koen Broos
Voorstellingscredits Van en met: Louis Janssens & Willem de Wolf
Techniek, licht & soundtrack Shane Van Laer
Choreografisch advies Femke Gyselinck
Kostuums Cecile Taylor
Productie DE HOE
Coproductie Het Laatste Bedrijf
Met dank aan Ferre Marnef, Simon Baetens, Peter Seynaeve, Mitch Van Landeghem & Carine van Bruggen
Deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid
Foto’s: Koen Broos
Met jouw bijdrage houden we Tweetakt toegankelijk voor iedereen.